Matkahuolto on Suomen arvostetuin pakettipalvelubrändi ja matkustajapalvelubrändi
Ei olla tästä mitään huudeltu, mutta ykkössijalla ollaan!
Taloustutkimuksen vuosittain tekemän Brändien arvostus -tutkimuksen mukaan Matkahuolto on kaikkien suomalaisten keskuudessa vuoden 2022 arvostetuin brändi kahdessa tutkimuksen tuoteryhmässä, Pakettipalvelut ja Matkustajapalvelut.
Tulos on hieno ja indikoi meille vahvasti sitä, että olemme oikealla matkalla. Koska haluamme olla asiakkaillemme kaikkea muuta kuin hankalaa, jatkamme työtämme parhaan brändi- ja asiakaskokemuksen eteen myös tulevaisuudessa. Maailman muuttuessa yritykseltä vaaditaan kykyä mukautua muutoksiin ja työmme onkin hyvin suurelta osin sitä, että rakennamme tulevaisuutta asiakastarpeista lähtien.
Tutkimuksen mukaan asiakkaamme pitävät Matkahuoltoa ennen kaikkea kotimaisena, turvallisena ja luotettavana yrityksenä. Tämä on hyvä perusta, josta olemme ponnistaneet uuteen, digitaalisempaan maailmaan asiakkaitamme kuunnellen. Tästä esimerkkeinä mainittakoon Matkahuollon vuoden vanha Paketit-sovellus, juuri lanseerattu WOLT-yhteistyöpilotti sekä alati laajeneva Reitit ja Liput -sovellus.
Matkahuolto koettiin eniten vastuulliseksi toimijaksi
Matkahuolto koettiin vastaajien keskuudessa eniten vastuulliseksi brändiksi, kun vastaajien tuli arvioida erilaisten ominaisuuksien sopivuutta yrityksiin. Vastuullisuus on osa jokapäiväistä työtämme ja teemme sitä vastuullisuusohjelmaamme seuraten. Tänä vuonna yksi tärkeimmistä asioista on ollut, että pystymme nyt tarjoamaan 100 % hiilineutraalit kotimaan kuljetukset asiakkaillemme. Tulevina toimenpiteinä vuonna 2023 siirrymme omissa tuotannon autoissamme biopolttoaineisiin ja omilla asemillamme sekä terminaaleissamme vihreään sähköön ja kaukolämpöön.
Tänä vuonna tutkimuksen tuoteryhmät jaettiin uudelleen ja entinen Liikenne- ja kuljetus -tuoteryhmä jaettiin kahteen tuoteryhmään. Tästä johtuen Matkahuollon liiketoiminnat eivät ole enää yhdessä ja samassa tuoteryhmässä arvioitavana, vaan Pakettipalvelut siirtyivät Lähetti/paketti/postituspalvelut-tuoteryhmään ja Matkustajapalvelut Liikenne-tuoteryhmään. Seuranamme tuoteryhmissä meillä oli kahdeksan samalla alalla toimivaa yritystä.
Brändien arvostus 2022 -tutkimuksessa selvitettiin 585 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa. Tutkimus toteutettiin helmi-kesäkuussa 2022 ja sen kohderyhmän oli 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaan maakuntaa lukuun ottamatta.